شهر حریره، بنای هزار ساله جزیره کیش

شهر حریره

شهر حریره از زیباترین اماکن دیدنی تور کیش است. این شهر در نزدیکی مجموعه ورزشی المپیک کیش قرار  دارد. همچنین موقعیت جغرافیای آن در شمال شرقی جزیره هزار رنگ می باشد. از آنجا که سعدی در کتاب گلستان خود به این شهر اشاره کرده احتمال می رود قدمت آن به قرن هشتم بازگردد.

شهر حریره از زمان ساسانیان برجای مانده است. شباهت حریره به بندرگاه های جزیره است و از عظمت خارق العاده ای نسبت به یک شهر بندری برخوردار است. خانه های موجود در این شهر شباهت زیادی به خانه های سنتی یزد و اصفهان دارد که نماد خلیج فارس است.

دلیل نامگذاری شهر حریره را وجود ملکه ای به نام حریره در این جزیره می دانند. هنگامی که در قرن چهارم هجری بندر سیراف از بین رفت، بازرگانان تصمیم گرفتند پناهگاهی برای زندگی پیدا کنند. پس به این جزیره آمدند و در این شهر ماندگار شدند.

از مناطق دیدنی شهر حریره چه میدانید؟

قنات‌های شهر حریره

در این جزیره به واسطه بارش باران، آب شیرین وجود داشته است. یکی از دلایل اصلی رونق این شهر همین آب های شیرین است. بنابراین برای جمع کردن این آب نیاز به ساخت قنات بوده است

قنات شهر حریره

عمر قنات ها در شهر حریره به 6 هزار سال می رسد. وجود آب های زیرزمینی در قنات و همچنین صدف های موجود در این قنات که آب را تصفیه می کنند، دسترسی ساکنین این شهر را به آب شیرین بسیار راحت کرده است.

بیشتر بخوانید:فروش کشتی یونانی از شایعه تا واقعیت

حمام شهر حریره

به عقیده مورخان این حمام قدیمی ترین حمام ایران است. از آنجا که دیوار بیرونی این حمام تا خانه اعیانی ادامه دارد ممکن است این حمام متعلق به این خانه باشد. این حمام دارای صحن هایی همچون گرمخانه، سربینه، تون حمام و راه رو های سرپوشیده است.

مسجد شهر حریره

یکی از بناهای تاریخی بسیار قدیمی در شهر حریره، مسجد حریره می باشد. این مسجد دارای معماری منحصر بفردی ست. می توان گفت این مسجد تنها مسجد بدون سقف ایران است. قدمت این بنا به دوران سلجوقیان برمی گردد.

با وجود این مسجد و حضور مسلمانان در آن دوران پر شوری در جزیره بوجود آمد. بازسازی های زیادی روی این مسجد انجام گرفت اما همچنان ستون های شکسته ای در اطراف آن دیده می شود.

خانه اعیانی

همانطور که قبلا اشاره کردیم خانه هایی در شهر حریره ساخته شده است که شباهتی به خانه های یزد و کاشان و اصفهان دارد. ای خانه ها با متراژ بزرگتری ساخته شده اند تا چند خانواده در آن زندگی کنند.

یکی از نکات جالب توجهی که ذوق هر انسانی را بر می انگیزد وجود کاشی های ستاره ای در ساخت این خانه است. همین نکته ثابت می کند که این خانه ها مربوط به اعیان نشینان بوده است. دلیل نامگذاری این خانه ها همین است.

بیشتر بخوانید: پارک ساحلی سیمرغ کیش را بیشتر بشناسید؟

گارگاه صنعتی

از دیگر قسمت های جالب این جزیره می توان به کارگاه صنعتی شهر حریره اشاره کرد. این کارگاه به شکل خاصی ساخته شده است. کف اتاق های این کارگاه به صورت شیار می باشد. قبلا گمان ها بر این بود که دلیل شیارها صید مروارید است. اما اکنون متوجه شده اند که از این قسمت شیره خرما گرفته می شود.

زمان بازدید از بنای تاریخی حریره

ساعت بازدید از شهر حریره همه روزه از ساعت 110 الی 22 می باشد. بازدید از این بنای تاریخی کاملا رایگان و بدون ورودی است. اگر میخواهید بدانید گشت و گذار در این منطقه چقد زمان شما را می گیرد، باید بگوییم باید 2 الی 3 ساعت از زمان خود را برای بازدید کامل این شهر صرف کنید.

کلام آخر

امیدواریم که مطلب شهر حریره، بنای هزار ساله جزیره کیش برای شما مفید بوده باشد. “های تور” ارائه دهنده برترین تور های داخلی و خارجی است که می‌توانید با شرایط اقساطی 3 تا12 ماهه تور مورد نظر خود را خریداری نمایید. اگر علاقه به مطالعه مقالات بیشتر در زمینه گردشگری دارید به وبلاگ ما سر بزنید.

کلمات مرتبط

تور کیش ارزان دقیقه 90, قیمت تور کیش از تهران, تور کیش اردیبهشت ۱۴۰۱, قیمت تور کیش از مشهد, تور کیش از کرمانشاه, تور کیش عید نوروز 1402
 
منابع

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *